Φάβα Σαντορίνης

30|05|2019
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ
ΦΑΒΑ
ΚΑΠΑΡΗ
ΚΡΕΜΜΥΔΙ

Διατροφική ανάλυση πιάτου:

Η φάβα είναι εξαιρετικά πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, αναγκαία για την καλή λειτουργία του οργανισμού μας. Ταυτόχρονα η κατανάλωσή της, μας προσθέτει ελάχιστες θερμίδες. Περαιτέρω δε, είναι μια καλή πηγή βιταμίνης Β1(θειαμίνη), σιδήρου, χαλκού, φωσφόρου, καλίου και μαγνησίου. Περίπου 1/4 του φλιτζανιού φάβα, εφοδιάζει τον οργανισμό, με 10 έως 19%, της αναγκαίας συνιστώμενης ποσότητας των παραπάνω θρεπτικών συστατικών.

Ειδικότερα η βιταμίνη Β1, είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία του νευρικού μας συστήματος και για τον μεταβολισμό μας, ενώ ο σίδηρος είναι το βασικό συστατικό της πρωτεΐνης που ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την μεταφορά οξυγόνου στο αίμα μας.

Ο χαλκός από κοινού με τον σίδηρο, βοηθούν στον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Σημαντικός είναι όμως και ο ρόλος του χαλκού στην προφύλαξη των αιμοφόρων αγγείων, στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και στην υγεία των οστών. Ο φώσφορος και το μαγνήσιο με την σειρά τους συμβάλλουν στην διατήρηση της υγείας των οστών, ενώ το μαγνήσιο και το κάλιο αποτελούν καλούς ρυθμιστές της αρτηριακής πίεσης.  Η φάβα είναι επίσης μια εξαιρετική πηγή φυλλικού οξέως και μαγγανίου, καθώς περίπου ¼ της κούπας φάβα μπορεί να μας εφοδιάσει με 20% της αναγκαίας συνιστώμενης ποσότητας αυτών των θρεπτικών συστατικών. Το φυλλικό οξύ υποστηρίζει σημαντικά τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος, τη λειτουργία της καρδιάς, ενώ συμβάλλει και στον σχηματισμό των αιμοφόρων αγγείων.

Από την άλλη πλευρά το μαγγάνιο είναι αναγκαίο για τον μεταβολισμό των υδατανθράκων, των πρωτεϊνών και της χοληστερόλης.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, το φυλλικό οξύ και τα μεταλλικά στοιχεία όπως ο σίδηρος, ο χαλκός και το μαγνήσιο βοηθούν και στην διατήρηση της μνήμης. 

Η κάπαρη είναι μία από τις φυτικές πηγές υψηλής περιεκτικότητας στα φλαβονοειδή ρουτίνη και κερκετίνη. Είναι μια πολύ πλούσια πηγή κερκετίνης (180 mg/100 γρ.), δεύτερη, μετά τα φύλλα τσαγιού. Και οι δύο αυτές ενώσεις είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά. Οι ερευνητικές μελέτες δείχνουν μάλιστα ότι η κερκετίνη έχει αντιβακτηριακές, αντικαρκινικές, αναλγητικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

– Η ρουτίνη ενισχύει τα τριχοειδή αγγεία, σε περίπτωση αιμορραγίας στην πήξη του αίματος. Οι δράσεις της ρουτίνης, βοηθούν στην ομαλή κυκλοφορία του αίματος σε πολύ μικρά αγγεία. Η ρουτίνη έχει βρει εφαρμογή σε ορισμένες θεραπείες για τις αιμορροΐδες, τη φλεβίτιδα και την αιμοφιλία. Επίσης, έχει βρεθεί ότι μειώνει τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης σε παχύσαρκα άτομα.

– Τα πικάντικα μπουμπούκια περιέχουν σημαντικά επίπεδα βιταμινών όπως η βιταμίνη Α, η βιταμίνη Κ, η νιασίνη και η ριβοφλαβίνη. Η νιασίνη βοηθά στη μείωση της LDL χοληστερόλης.

– Επιπλέον, τα ανόργανα άλατα όπως το ασβέστιο, ο σίδηρος και ο χαλκός, είναι συστατικά που περιέχονται στην κάπαρη. Τα υψηλά επίπεδα νατρίου οφείλονται στο θαλασσινό αλάτι (χλωριούχο νάτριο) που προστίθεται στην κάπαρη.

Σημαντική είναι  η περιεκτικότητα του κρεμμυδιού σε πολύτιμες αντιοξειδωτικές ουσίες. Η ποικιλία αντιοξειδωτικών που βρίσκονται στο κρεμμύδι είναι τεράστια και μεταξύ αυτών βρίσκεται η κουερσετίνη (γνωστή και ως βαλανοκετόνη), η οποία έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση. Να σημειωθεί ότι οι περισσότερες αντιοξειδωτικές ουσίες βρίσκονται στις εξωτερικές στρώσεις του κρεμμυδιού.

Μεταξύ άλλων το κρεμμύδι έχει αντικαρκινική δράση, προστατεύει από τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ενισχύει τη σκελετική υγεία